Hvordan lykkes med Facebook annonsering i 2023

Innholdsproduksjon er essensielt i god markedsføring

Vi i Generator Digital jobber daglig med annonsering på Facebook for våre kunder. 

Når det gjelder annonsering på Meta (eller bedre kjent som Facebook), er det flere tiltak du kan gjøre for å få de resultatene du ønsker deg. Som de fleste vet er Meta en av de aller største sosiale mediene, hvor bedrifter har mulighet til å nå ut til et stort publikum, både på Facebook og Instagram. Å lykkes med annonseringen derimot, kan til tider være krevende og slitsomt. Under går vi gjennom flere faktorer som vi mener er de viktigste for å oppnå suksess i annonsering på Facebook og Instagram.

Det aller første du bør gjøre er å få sporing på plass, altså den berømte Facebook pixelen. Uten denne innstallert, vil være det samme som å annonsere i blinde. Dette gjøres som oftest av de som er utviklere, men er du i tvil og skal gjøre dette selv, anbefaler vi å bruke YouTube og Google som hjelpemiddel.
Her finner du steg for steg videoer som hjelper deg hele veien: Steg for steg: Facebook Pixel 

Målgruppe

Det aller viktigste i startfasen er å identifisere ditt publikum. Hvem er de, hvor er de, hva gjør de? 

Fordelen med annonsering på Facebook er muligheten til å målrette mot et spesifikt publikum. Derfor er det viktig å identifisere målgruppen sin nøye og bruke targeting funksjonen for å nå ut til rett person til rett tid, på rett plass. Som Meta selv anbefaler er det viktig med et større publikum i starten, slik at algoritmene lærer og forstår hva som faktisk gir gode resultater. Etterhvert som du får inn data, kan man altså segmentere publikumet i enda mindre grupper. Her har du da mulighet til å målrette mot de som for eksempel har besøkt nettsiden din, likt/delt, sett video eller engasjert seg på en eller annen måte. 

Hva du gjør her kommer helt an på hva målet ditt med kampanjen er, men de fleste markedsførere utarbeider kampanjer som når ut til både kaldt og varmt publikum (top funnel – low funnel).  Retargeting kampanje er et must. Hvor du sikter deg i mot et veldig varmt publikum (low funnel). Dette er personer som har vært nær et kjøp, for eksempel de som har lagt til i handlekurv, men ikke kjøpt. Husk riktig budskap i denne type annonse, da målet er å selge!

Annonseformat

Riktig annonseformat som passer til budskapet ditt og målgruppen din er essensielt. Som du sikkert har sett før, er det mange forskjellige type annonser i innholdet på feeden, stories og reels. Formatet bør samsvare med det du skal få frem og hvem du skal nå. Du har muligheten til å lage annonser med bilder, videoer, karusell, samlinger og kataloger. 

Engasjerende innhold

Med så mange aktører som annonserer på Facebook, er det viktig å skille seg ut på en eller annen måte. Dette er for å fange brukerens oppmerksomhet og øke interaksjonen med annonsene dine. Vær kreativ og leken, bruk sterke bilder, klare budskap og en tydelig CTA (call-to-action). Dupliser annonsene dine og test ut ulike tekster, CTA og bilder for å se hvilke som gir best resultater, og for å skape variasjon i innholdet. 

Analyse & Optimalisering

Det er flere som tror at når man først har trykket på “startknappen” i annonseverden, er arbeidet utført. Tvert i mot, det er da den store oppgaven begynner – Hvordan få mest mulig ut av hver annonsekrone? Svaret er gjennom kontinuerlig testing og optimalisering av annonsene for å forbedre resultatene. Som nevnt over – prøv ulike kombinasjoner av formater, budskap, målgrupper og CTA for å finne ut hva som funker. A/B testing er et fint alternativ som gjør det enkelt å se hvilke tiltak som gir best resultat. Som på alle markedsføringsplattformer har man også på Meta tilgang til haugevis av tall. Mange vil vi si er relativt unyttige, men det er noen som gir indikasjon på hva som bør gjøres/endres. CTR, CPA, CPC, CPM, ROAS, FREQ er noen av de. Les mer her om hva de utrykkene betyr og hvordan du jobber med de. 

Landingsside

En god landingsside er noe av det viktigste når det kommer til annonsering på digitale plattformer. Om du annonserer på Facebook, Instagram, TikTok, Snapchat eller Google – MÅ du ha en solid landingsside. Denne bør i størst mulig grad samsvare med det som du annonserer, slik besøkende vet hva som venter dem. Nettsiden bør være enkel å navigere, hurtig og lett forståelig. Dette vil øke sjansen for at besøkende fullfører en ønsket handling, som for eksempel å kjøpe et produkt eller registrere seg for en tjeneste. 

Budsjett

Sett et realistisk budsjett som du til enhver tid har mulighet til å endre. Noen ganger er 100 kr i dagsbudsjett nok, noen ganger ikke. Det som er fint med annonsering på Facebook er at de tilbyr verktøy for å hjelpe deg med å optimalisere budsjettet og få mest mulig ut av annonseringsinnsatsen din. Prøv deg frem, og etterhvert som du får inn data fra annonsene dine vil det være enklere å beregne budsjett i fremtidige kampanjer.